• Home
  • Over ons
    • Het team
    • Onze locatie
    • De groep
    • Visie & missie
    • Programma aanbod
    • Biologische warme maaltijd
    • Pedagogisch beleid
    • Oudercommissie
    • Klachten
  • Informatie
    • Openingstijden en tarieven
      • Opvangmogelijkheden
      • Tarieven & openingstijden
    • Inschrijven
    • Landelijk register kinderopvang
    • Kinderopvangtoeslag
    • Meer of minder werken?
    • GGD Rapportage
  • Werken bij
    • Werken bij ’t Bijdehandje
    • Diplomacheck
    • Medewerker dagopvang
    • Bijbaan pedagogisch medewerker
    • Zoek je een stageplek?
  • Contact
    • Contactgegevens
    • Ouderportaal
Kleinschalige opvang in warme huiselijke locatie Kleinschalige opvang in warme huiselijke locatie
  • Home
  • Over ons
    • Het team
    • Onze locatie
    • De groep
    • Visie & missie
    • Programma aanbod
    • Biologische warme maaltijd
    • Pedagogisch beleid
    • Oudercommissie
    • Klachten
  • Informatie
    • Openingstijden en tarieven
      • Opvangmogelijkheden
      • Tarieven & openingstijden
    • Inschrijven
    • Landelijk register kinderopvang
    • Kinderopvangtoeslag
    • Meer of minder werken?
    • GGD Rapportage
  • Werken bij
    • Werken bij ’t Bijdehandje
    • Diplomacheck
    • Medewerker dagopvang
    • Bijbaan pedagogisch medewerker
    • Zoek je een stageplek?
  • Contact
    • Contactgegevens
    • Ouderportaal

Over ons

Het Team

Kinderopvang ‘t Bijdehandje is een kleinschalige professionele organisatie met betrokken pedagogisch medewerkers. Bij ‘t Bijdehandje zijn 5 vast medewerksters actief die u en uw kinderen snel leren kennen. Komt u ook binnenkort vrijblijvend kennis maken?

Juf Samantha
Ik ben in 2013 als stagiaire op ’t Bijdehandje begonnen en daarna nooit meer weg gegaan. In het begin werkte ik als oproepkracht, maar inmiddels ben ik al een aantal jaren fulltime werkzaam op de groep.
Ik doe mijn werk met veel liefde en plezier en vind het belangrijk om een fijne sfeer te creëren waarin kinderen zich op hun gemak voelen., plezier hebben en zichzelf kunnen en mogen zijn. Verder vind ik het leuk om creatief bezig te zijn met de kinderen; vellen papier op de grond met verf en kwasten erbij, vanzelfsprekend zijn handen en voeten ook toegestaan, en schilderen maar!

Juf Marit
Na het afronden van mijn opleiding pedagogisch medewerker niveau 4 werk ik sinds juni 2019 bij ’t Bijdehandje. In mijn eerste leerjaar van mijn opleiding heb ik met veel plezier stage gelopen bij ’t Bijdehandje. In mijn tweede en derde leerjaar heb ik bij twee andere kinderdagverblijven stage gelopen, alles bij elkaar veel ervaring opgedaan en heel bewust gekozen om te solliciteren bij ’t Bijdehandje.
Geen enkele dag op het kinderdagverblijf is hetzelfde, elke dag maak je andere dingen mee. Het is super leuk en mooi om te zien dat kinderen kleine en grote sprongen maken in hun ontwikkeling, alle kinderen zijn verschillend. Deze kenmerken maken het werken bij ’t Bijdehandje zo leuk, uitdagend en mooi!
In mijn vrije tijd breng ik veel tijd door met mijn vriend, vriendinnen en familie. Naast mijn werk voetbal ik twee keer in de week en op zondag spelen we een wedstrijd.

Juf Ilona
Mijn naam is Ilona. Getrouwd met Tomas en wij hebben drie kinderen.
Sinds 1996 ben ik werkzaam in de kinderopvang. Na een uitstap van vijf jaar als zzp-er in de kraamzorg, ben ik sinds een jaar met veel plezier  weer terug bij de kindjes! Naast mijn werk ben ik lid van het hoofdbestuur en jeugdbestuur van Buurt- en speeltuinvereniging Blok in Krommenie.Ook dit doe ik met veel plezier! Ik werk donderdag en vrijdag bij ’t Bijdehandje en wanneer nodig ook op ’t Eigenwijsje!

Juf Didi
Hallo, mijn naam is Didi! Sinds oktober 2022 ben ik werkzaam bij ’t Bijdehandje. Hiervoor heb ik 4 jaar op een kinderdagverblijf gewerkt in Amsterdam. Wat ik leuk vind aan ’t Bijdehandje is de huiselijke sfeer en de verschillende leeftijden van de kinderen.

Onze locatie

Midden in het centrum van Krommenie op loopafstand van het park ligt onze opvang op een mooie en goed bereikbare locatie. Met een ruim buitenterrein en zeer royale verblijfsruimtes zeker onderscheidend. Slapen is van groot belang voor jonge kinderen, onze slaapkamers zijn derhalve ook geen sluitpost of vol gepropte kamertjes. Juist veel ruimte creëert goede resultaten voor prettig slapen
Voor kinderen geweldig, iedere dag heerlijk komen spelen! Diverse uitdagende speelhoeken waarin we dagelijks te vinden zijn, soms met een deel van een groep en soms met de hele groep

De groep

Een baby behaalt heel wat mijlpalen tijdens zijn eerste levensjaar. De zintuiglijke ontwikkeling is in volle gang. Door deze ontwikkeling gaat de baby zich actief richten op zijn omgeving. Geluiden, geuren, kleuren en vormen prikkelen hem constant om op onderzoek uit te gaan. Baby’s kijken en luisteren voortdurend naar de wereld om hen heen en voelen het liefst aan alles wat ze tegenkomen. Doordat het spierstelsel zich ontwikkelt, kan de baby zich motorisch ook verder gaan ontplooien. De baby’s hebben baat bij een zo gemakkelijk mogelijke overgang van de wereld thuis naar het Kinderdagverblijf. Hiervoor houden wij zoveel mogelijk hetzelfde eet en slaapritme aan als thuis. Voorop staan de drie R-en: rust, reinheid en regelmaat. Dat neemt niet weg dat we ook speelgoed aanbieden om hun nieuwsgierigheid te prikkelen en ze te stimuleren om te bewegen.

De groeiende zelfstandigheid speelt na tweeëneenhalf jaar een steeds grotere rol. De dreumes is nu peuter geworden en wil eigenlijk meer dan hij kan. Maar doordat een peuter moeilijk ‘nee’ kan accepteren, leidt dat nogal eens tot conflicten. Deze fase is zeer leerzaam voor het kind. Hij gaat op zoek naar grenzen en ontwikkelt zelfbesef en wilskracht. Motorisch ontwikkelt de peuter zich verder: hij leert rennen, klimmen en fietsen. De fijne motoriek wordt sterk verbeterd: in plaats van krassen gaat de peuter tekenen. Dit wordt natuurlijk ondersteund door het toenemende denkvermogen. De taalontwikkeling is dusdanig dat een peuter zich rond de leeftijd van drie jaar over het algemeen goed verstaanbaar kan maken. Ook op het sociaal-emotionele vlak maakt de peuter grote vorderingen. Er ontstaat een ‘jij’-besef, waardoor de peuter geleidelijk aan rekening gaat houden met anderen. Peuters gaan echt samen spelen, krijgen vriendschappen en kunnen beter meedoen aan groepsactiviteiten. De peuter is een sociaal individu die streeft naar zelfstandigheid.

Visie & Missie

Visie
De ‘t Bijdehandje-visie op kinderopvang is gebaseerd op een aantal uitgangspunten voor pedagogisch handelen. Het verschil met thuis is, is dat een kind op een dagverblijf tot een groep behoort. Wanneer ouders hun kind naar ‘t Bijdehandje brengen, kiezen zij voor opvang van hun kind in een groep. Kinderen komen bij elkaar, gaan om met leeftijdsgenootjes en doen nieuwe ervaringen op die ze helpen bij hun ontwikkeling. De groep stelt kinderen in staat van elkaar te leren. Ze delen ervaringen, vinden herkenning bij elkaar, krijgen solidariteit en steun van elkaar, stimuleren elkaar en werken samen. Maar een kind is natuurlijk niet alleen lid van een groep, het is tegelijkertijd een individu.

Lees meer over onze visie
Ook daaraan wordt op ‘t Bijdehandje gericht aandacht besteed. Ieder kind is een uniek individu en moet als individu worden geaccepteerd en gewaardeerd. Ieder kind heeft het recht een eigen identiteit te ontwikkelen en heeft daarvoor persoonlijke relaties nodig. Bij ‘t Bijdehandje kan een kind rekenen op begrip, verdraagzaamheid en respect. Het is van belang dat het individuele kind niet lijdt onder de groep, zoals ook de groep niet mag lijden onder het individuele kind. Een kind moet zich veilig en vertrouwd voelen; dat geeft zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen werkt in de hand dat het kind nieuwe uitdagingen gaat zoeken en zelfstandiger wordt. De fysieke veiligheid moet gewaarborgd worden opdat een kind zich vrij kan bewegen in zijn omgeving. ‘t Bijdehandje vindt niet alleen fysieke veiligheid belangrijk, maar ook emotionele veiligheid. Emotionele veiligheid betekent de mogelijkheid voor een kind om persoonlijke gevoelens te uiten en dat daar op een zorgzame en deskundige manier op wordt gereageerd door de PM’er. De belangrijkste eigenschap van een PM’er is sensitiviteit. Dit invoelend vermogen ligt ten grondslag aan de gehechtheidrelatie tussen de PM’er en het kind. De vrijheid van het kind staat voorop. De PM’er is continue actief aan het observeren; zij stelt zich open voor wat het kind wil en geeft het kind de gelegenheid om zijn omgeving en zijn leefwereld stukje bij beetje te verkennen. Het kind krijgt de kans om allerlei nieuwe dingen te leren, zoals taal, zelfstandigheid, eigen mogelijkheden, spelen met andere kinderen, omgaan met speelgoed en creatieve activiteiten. De PM’er schept voorwaarden voor een optimale leefomgeving. Zij zorgt voor een uitnodigende en uitdagende ruimte, voor materiaal, aanmoediging en stimulans en voor verwerking van de ervaringen. Bovendien is er aandacht voor normen en waarden. Het is belangrijk dat kinderen leren omgaan met regels en grenzen. ‘t Bijdehandje vind het belangrijk dat er goed contact bestaat tussen het dagverblijf en de ouders. Daarom is goed overleg tussen de PM’er en de ouders van evident belang. Op die manier komen de PM’er alles te weten van het kind, begrijpen het gedrag beter en kunnen er beter op reageren. Deze betrokkenheid van de PM’er ten opzichte van het kind, geldt ook voor de ouders ten opzichte van ‘t Bijdehandje. Dat kan zich op verschillende manieren uiten; bijvoorbeeld door een praatje met de PM’er bij het brengen en halen van het kind, door zitting te hebben in de oudercommissie of door deelname aan uitstapjes en feestelijkheden. Deskundigheid van het personeel, goed contact met ouders en betrokkenheid bij de kinderen zijn aspecten die aangeven dat kinderopvang om mensen draait. Ze zijn allemaal van invloed op de persoonlijke ontwikkeling van de kinderen. Maar ook de ruimten in en om het dagverblijf en de inrichting daarvan beïnvloeden die ontwikkeling. Deze zijn bij ‘t Bijdehandje uitnodigend en uitdagend, bieden mogelijkheden om gezamenlijk te spelen maar tegelijkertijd ook plekken waar een kind zich kan terugtrekken. Bovendien wordt bij ‘t Bijdehandje extra aandacht besteed aan veiligheid en hygiëne. Regelmatig wordt de situatie met betrekking tot de veiligheid en de gezondheid geïnventariseerd waardoor een actueel beeld gevormd wordt van deze belangrijke aspecten. Van daaruit vloeien eventuele aanpassingen en verbeteringen voort om beide situaties op een hoger kwaliteitsniveau te krijgen.

Missie
Het pedagogisch beleid van ‘t Bijdehandje stelt het belang van het kind centraal. Kinderopvang is opvoeding. Het gezin blijft de belangrijkste opvoedingssituatie voor het kind, maar kinderopvang kan een uiterst waardevolle aanvulling zijn op de opvoeding in het gezin. Niet alleen voor het opgroeiende kind maar ook voor de werkende ouder. Het belang van de kinderen is gediend met continuïteit en stabiliteit van PM’er, groep en ruimte op het dagverblijf. Jonge kinderen kunnen nu eenmaal minder makkelijk onvoorspelbare veranderingen overzien en verdragen.

Lees meer over onze missie
Ze zijn gebaat bij een vertrouwde omgeving waarin ze bij spanning of onzekerheid kunnen terugvallen op een liefdevolle PM’er. Bij ‘t Bijdehandje is het meer dan logisch dat een PM’er haar kinderen goed leert kennen waardoor ze in staat is gevoelsmatig in te spelen op de wensen en behoeften van de kinderen. Kinderopvang is een zaak van vertrouwen. Ouders vertrouwen hun kostbaarste bezit toe aan een professionele opvoeder. ‘t Bijdehandje wil ouders de zekerheid geven dat hun kind veilig wordt opgevangen en een verantwoorde opvoeding wordt geboden. Het kind moet erop kunnen vertrouwen dat het in afwezigheid van zijn ouders kan terugvallen op een vertrouwde opvoeder en onbekommerd zijn omgeving kan verkennen en leren omgaan met leeftijdsgenootjes. Een pedagogisch beleid dwingt tot nadenken over doelen en middelen van aanvullende gezinsopvoeding. Het laat zien waarop ouders kunnen rekenen als zij hun kind in handen geven van een professionele opvoeder. ‘t Bijdehandje laat in haar pedagogisch beleid duidelijk zien waar haar mogelijkheden maar ook haar grenzen liggen. Hierdoor wordt er een goed beeld gevormd van de totale dienstverlening en kunnen ouders ‘t Bijdehandje aanspreken op haar verantwoordelijkheid, haar beloften en haar deskundigheid. Het beleid nodigt uit tot dialoog tussen ouders en de kinderopvang. ‘t Bijdehandje ziet de wens van ouders voor onderlinge gesprekken over de belangen van het kind in. Om die reden is het beleid ook altijd voorlopig en zullen de ondervindingen in de praktijk tot voortdurende aanpassingen en verbeteringen leiden. Opvoeding is werken aan de toekomst van de jongste generatie. ‘t Bijdehandje kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren en de taak van de ouders enigszins helpen verlichten daarom is het van belang te blijven streven naar kwaliteit.

Programma

Binnen onze kinderopvang werken we met een gevarieerd programma. Iedere 4 tot 6 weken beginnen we met een nieuw thema waar knutselactiviteiten, spelletjes, ontwikkelingsactiviteiten en liedjes bij aansluiten. Ook de boeken die worden voorgelezen zijn aansluitend bij het thema. Een voorbeeld van een jaarlijks terugkomend thema is “Verkeer”, binnen dit thema hebben we speciale voorleesboeken, knutselwerkjes, liedjes en gaan we uitgebreid “Stoeprand STOP!” oefenen waarna de kinderen hun verkeersdiploma ontvangen. Met grote regelmaat gaan we er lekker op uit met kinderwagens, naar het park, bibliotheek of even naar de winkels.

Biologische warme maaltijden

Bij ‘t Bijdehandje eten wij met alle kinderen vanaf 4 maanden tussen de middag een gezonde en warme maaltijd.
De maaltijden zijn biologisch, vers en speciaal samengesteld voor kinderen. De textuur van de maaltijden is aangepast op de motorische ontwikkeling van kinderen in 3 leeftijdsgroepen.

Zo hebben wij voor de kleintjes vanaf 4 maanden zacht gestoomde groentehapjes en voor de kleintjes vanaf zes maanden een gepureerde maaltijd met wat meer verschillende smaakjes. Als de kindjes wat groter worden is ook daar de maaltijd op aangepast. De smaakvariatie bij de maaltijden vanaf 12 maanden is meer uitgebreid, ook is de textuur van het eten grover. De kinderen vinden het leuk om zelf met een lepel of een vorkje te leren eten. Wij stimuleren dat ook door bij de kinderen aan tafel te zitten en ze te begeleiden.

Wat er op het menu staat is elke dag anders. Uw kleintje kan vandaag bijvoorbeeld heerlijk smullen van een pasta met Tonijn, morgen van kalfsstoofpotje met linzen en een andere dag van een mediterrane visschotel. Doordat we elke dag verschillende smaken aanbieden leren wij de kinderen alles te proeven en te proberen. De maaltijden zijn een enorm succes en er word elke dag flink van gesmuld.

Pedagogisch beleid

Bij Kinderopvang ‘t Bijdehandje hebben we een uitvoerig pedagogisch beleidsplan waarin we hebben vastgelegd op welke manier we met de kinderen omgaan en wat wij willen bereiken.

U kunt ons actueel pedagogisch beleidsplan inzien via deze link.

Oudercommissie

Kinderopvang ‘t Bijdehandje heeft een betrokken oudercommissie. We hebben een aantal keren per jaar overleg met de oudercommissie, ze geven ons gevraagd en ongevraagd adviezen.
Hiermee bereiken we betrokkenheid van ouders bij de opvang van hun kinderen en vergroten inspraak van ouders op belangrijke aspecten van het beleid van de opvang. De notulen van oudercommissievergaderingen liggen ter inzage in de entreeruimte van onze opvang.

Klachten

Een klacht?
’t Bijdehandje maakt er werk van!

‘t Bijdehandje wil een goede service bieden. Dat geldt ook als ouders een klacht hebben. Het is van belang dat u het laat weten als u niet tevreden bent omdat dan aan een goede oplossing gewerkt kan worden. Bovendien leert de organisatie van gegronde klachten.

U kunt onze klachtenregeling inzien via deze link.

’t Bijdehandje
  • Kleinschalige opvang, we hebben 1 groepje
  • Voor kinderen van 0 tot 4 jaar
  • Biologisch warm eten als lunch
  • Betrokken pedagogisch medewerkers
  • Professionele flexibele organisatie
  • Warme huiselijke locatie
Contact

Kinderopvang ‘t Bijdehandje
Lindelaan 33
1561CK Krommenie

075 – 62 19 940
info@tbijdehandje.nl

Snel naar
  • Home
  • Over ons
    • Het team
    • Onze locatie
    • De groep
    • Visie & missie
    • Programma aanbod
    • Biologische warme maaltijd
    • Pedagogisch beleid
    • Oudercommissie
    • Klachten
  • Informatie
    • Openingstijden en tarieven
      • Opvangmogelijkheden
      • Tarieven & openingstijden
    • Inschrijven
    • Landelijk register kinderopvang
    • Kinderopvangtoeslag
    • Meer of minder werken?
    • GGD Rapportage
  • Werken bij
    • Werken bij ’t Bijdehandje
    • Diplomacheck
    • Medewerker dagopvang
    • Bijbaan pedagogisch medewerker
    • Zoek je een stageplek?
  • Contact
    • Contactgegevens
    • Ouderportaal
Copyright 't Bijdehandje © 2019 - Powered by RET b.v. - Privacy statement